Bakgrund

Marknaden i Sverige är begränsad vilket innebär att innehemska företag får svårt att expandera och hitta nya kunder. Det blir istället allt viktigare att etablera sig på nya marknader utanför landets gränser för att kunna utveckla och expander verksamheten. För att klara de nya kraven som följer med etablering på internationella marknader krävs goda kunskaper inom import och exporthantering. Det är viktigt för företag som etablerar sig internationellt att de är medvetna om den kulturella dimensionen vid arbete i en internationell miljö. Kunskap om olika affärskulturer, betalningsförhållanden, förhandlingsteknik kan vara vägen till framgång eller misslyckande i den internationella miljön.

Arabiska gulfstaterna i mellanösten skapar tillsamman en region som kallas GCC (gulfstaternas samarbetsråd) som är en av de snabbast växande marknaderna i välden. GCC medlemmar är Kuwait, Saudiarabien, Bahrain, Qatar, Förenade Arabemiraten. Idag finns det ett stort intresse av företag i regionen att skapa affärsrelationer med företag i Skandinavien.  

Gulfstaterna har ambitiösa planer på att investera och utveckla infrastruktur, teknik och tjänster. Efterfrågan är särskilt stor inom sektorer såsom hälsovård och medicin, konsumtionsvaror, IT och telekom, vatten och avlopp, förnybar energi, civil och säkerhet och olja och gas. Vår främst fokus ligger på export och import av produkter för konsumenter och industri.

Vad vi kan göra för dig

Vi hjälper dig med marknadsundersökning, segmentering samt logistiklösningar som behövs för att hitta rätt marknad samt kunder för din produkt. Vi tar även hand om allt praktiska och ge dig positiv ansikte i den nya marknaden. 

Tillsamman bygger vi ett nätverk och hittar nya möjligheter i den  internationell miljö. Med rätt strategi och kunskap om marknaden med stöd av våra partner kan vi säkerställa och kostnadseffektivera ditt företag som vill expandera med dina produkter till nya marknader i mellanösten.

VI tar dig till mellanösten